Właściwości kawy: długowieczność i właściwości odchudzające

Rozpoczynanie dnia od filiżanki kawy to jedna z najlepszych rutynowych czynności pozwalających zachować dobry stan zdrowia przez długie lata. Mówimy tu o jednej z najczęściej spożywanych napojów na świecie, a także o jednej z napojów o najwyższym stężeniu przeciwutleniaczy w jego składzie. Należy jednak wspomnieć, że dzieci mogą spożywać kawę bezkofeinową, ale duże dawki tego alkaloidu, który może mieć wpływ na ośrodkowy układ nerwowy, nie powinny być włączane do jadłospisu do czasu zakończenia rozwoju dziecka.

Smaczna kawa jest źródłem antyoksydantów

Kawa zawiera wiele związków fitochemicznych o działaniu przeciwutleniającym. Pierwiastki te neutralizują powstawanie wolnych rodników i ich późniejsze gromadzenie się w tkankach organizmu. Mechanizm ten zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia przewlekłych i złożonych patologii w perspektywie średnioterminowej.

Spożywanie kawy wiąże się z niższą śmiertelnością

Badania wykazały odwrotną korelację między spożyciem kawy a ryzykiem zgonu z dowolnej przyczyny. W rzeczywistości najlepsze wyniki uzyskano, gdy dziennie wypijano od 2 do 4 filiżanek kawy, nawet jeśli była to kawa bezkofeinowa. Od tego momentu wielu ekspertów ds. żywienia zaczęło zalecać włączenie naparu do zdrowej i zróżnicowanej diety. Jest on bardzo dobrze akceptowany i tolerowany przez prawie wszystkich. Należy jednak spróbować spożywać kawę bez cukru, stopniowo przyzwyczajając się do jej gorzkiego smaku. Cukier może mieć negatywny wpływ, zwłaszcza na metabolizm.

Kawa pomaga schudnąć

Jakby korzyści płynące z rozpoczęcia dnia od filiżanki kawy były niewystarczające, należy zauważyć, że kawa sprzyja również utracie wagi. Efekt ten jest spowodowany głównie przez kofeinę. Alkaloid modyfikuje wykorzystanie substratów energetycznych, zwiększając mobilizację i utlenianie tłuszczów w celu wytworzenia energii. Aby jednak osiągnąć najlepsze wyniki, spożywanie kawy należy połączyć z regularnymi ćwiczeniami fizycznymi, skupiając się na treningu siły mięśni. Pomoże to w hipertrofii tkanki beztłuszczowej, co będzie miało pozytywny wpływ na liczbę kalorii spalanych każdego dnia. Dzięki temu łatwiej będzie z czasem ustalić trwały deficyt energii.